Van het Lauwersmeer naar de Wieden
Sloepoverbrenging via Akkrum - Heerenveen - Ossenzijl
Leppedijkbrug Akkrum 10 april 2024
Van Dokkumer Nieuwe Zijlen naar Akkrum
Definitief vertrek uit onze vertrouwde jachthaven Lunegat. 10 april 2024
De sloep in drie vaardagen naar een nieuwe ligplek varen is op zich niet zo bijzonder, maar wel als het zeer wisselvallig weer is. Uiteindelijk zagen we een eerste mogelijkheid op woensdag 10, vrijdag 12 en zaterdag 13 april. Op donderdag 11 april werd het nat, dat werd dus de auto-terughaal-dag.
We vertrokken uit Dokkumer Nieuwe Zijlen om 09:00 uur voor de eerste tocht van 6 uur. Eerst over de Lits-Lauwersmeerroute tot aan Drachten. Daarna over de meren tot aan Akkrum.
Voor het laatst door de Willem Lorésluis.
Niet via Dokkum, maar over de Lits-Lauwersmeerroute.
Na en lunchpauze in Eastermar ging het verder langs Opeinde en Drachten. Vanaf Drachten recht tegen de stevige wind in langs De Veenhoop en over de meren ten zuiden van Grou.
Passantenhaven Eastermar
Stevige wind op de Peanster Ie
In Akkrum gingen de bruggen snel voor ons open. We legden aan in de haven "Tusken de Marren" aan de Meinesleat zodat we op vrijdagochtend vroeg weg konden. De haven was nog vrij leeg.
Op donderdag regende het en wij brachten de auto naar Wanneperveen. Dat was strak gepland:
1. Trein Akkrum - Leeuwarden (overstap) - Buitenpost, bus Buitenpost - Dokkumer Nieuwe Zijlen.
2. Auto Dokkumer Nieuwe Zijlen - Kollum (boodschappen) - Wanneperveen
3. Bus Wanneperveen - Steenwijk, trein Steenwijk - Akkrum.
En daarna lekker eten in Akkrum!
Op vrijdagochtend nog steeds stevige wind in de jachthaven in Akkrum, 12 april 2024
Van Akkrum naar Ossenzijl
via Heerenveen
Langs Heerenveen, Rottumerbrug. 12 april 2024
Op de tweede vaardag van wederom 6 uur kozen wij niet voor de Friese meren. De windvoorspelling gaf 5 Bft aan en om dan over het Tjeukemeer te moeten varen... Maar er was een alternatief: Langs Heerenveen. Dat bleek onverwacht mooi!
Tot aan Heerenveen langs de spoorlijn en daarna langs de westkant van de stad. Alle bruggen openden direct, er was nog weinig scheepvaart. Daarna volgden de Engelenfaert en de Tjonger. Via de Jonkers- of Helomavaart werd Driewegsluis bereikt en dat was een mooi plekje om aan te leggen. De historische sluis is de moeite waard om te bekijken en de nieuwe passantenhaven is luxe, met sanitair en dat is bij een sloep wel zo fijn!
De Historische Driewegsluis. Links de Linde richting Kuinre, rechts de Linde richting Wolvega en op de achtergrond de Helomavaart richting Tjonger. Dit complex wordt alleen nog bediend tijdens onderhoud aan de nieuwe Mr. Lindhorst Homansluis.
Vanaf Driewegsluis ging het snel via de Linde naar Ossenzijl. Na de ophaalbrug in Ossenzijl eerst een korte stop gemaakt om een tafeltje te reserveren in restaurant Kolkzicht, om daarna vast te maken in de jachthaven van het recreatiecentrum de Kluft.
Even kort vastmaken om te reserveren bij restaurant Kolkzicht in Ossenzijl. 12 april 2024
De linker vaarweg op de foto is het kanaal naar Steenwijk en rechts de Kalenbergergracht naar de Wieden.
Van Ossenzijl naar Wanneperveen
Kalenbergergracht. Vertrek uit Ossenzijl op 13 april 2024.
De laatste van drie vaardagen was een korte van 3 uur. Heerlijk rustig varen langs Kalenberg en Wetering naar ons nieuwe vaargebied: De Wieden. Op het Giethoornsche Meer gelijk maar afgeslagen naar restaurant De Otterskooi in Dwarsgracht om onze aankomst in de Wieden te vieren met: koffie + gebak!
Na Kalenberg koffie op de Wetering. 13 april 2024
Vastgemaakt bij restaurant De Otterskooi in Dwarsgracht.
Meer foto's van het vaargebied volgen bij de verhalen in "Varen in de Wieden". Ik volsta hier met de melding dat wij op zaterdag de 13e rond het middaguur in de haven in Wanneperveen aankwamen. Alle tijd om rustig de sloep op te ruimen en met de auto naar huis te rijden.
Pagina gemaakt op 26 juni 2024